Suomen rahapelijärjestelmä sinettiä vaille valmis – tämä tiedetään!

Suomen rahapelijärjestelmä lähes valmis.

Suomen rahapelijärjestelmä muuttuu radikaalisti lähitulevaisuudessa, kuten hyvin tiedetään. Ja nyt Nettikasinot.fi osaa kertoa merkittävää lisätietoa uudesta rahapelijärjestelmästä.

Veikkauksen asema niin sanottuna yksinvaltiaana Suomen rahapelimarkkinoilla on tulossa päätökseensä.

Alun perin suunnitelmana oli, että Suomen uusi rahapelijärjestelmä astuu voimaan tammikuussa 2026. Hanke on kuitenkin viivästynyt ja sen myötä myös aikataulut.

Tällä hetkellä Suomen rahapelilakiehdotus on Euroopan unionin käsiteltävänä, mutta siihen ei uskota tulevan merkittäviä muutoksia niiltä osin, millaisena se lähti unionin arvioitavaksi.

Siitä, miltä Suomen rahapelijärjestelmä tulee näyttämään ja milloin se astuu voimaan, järjestettiin SBC-webinaari.

Tuo webinaari avasi merkittävästi ennen kaikkea aikatauluja, minkä lisäksi esille nousivat paljon keskustelua aiheuttaneet yksityiskohdat rahapelilakiuudistuksen osalta.

Webinaarissa puhujina olivat Jari Vähänen, Mika Kuismanen, Pekka Ilmivalta ja Jaakko Soininen.

Jari Vähänen on yksi pelialan tunnetuimmista hahmoista Suomessa. Hän työskenteli 25 vuoden ajan Veikkauksella, useissa eri johtotehtävissä, ennen kuin erosi vuonna 2020 ja perusti yhdessä entisen kollegansa kanssa Suomalainen rahapeliyhdistys ry:n.

Mika Kuismanen on puolestaan erittäin tunnettu henkilö talousalalla. Hän työskenteli muun muassa Euroopan keskuspankissa ekonomistina sekä valtiovarainministeriössä kansantalousosaston suhdanneyksikön päällikkönä. Nykyisin hän on Rahapeliala Ry:n toimitusjohtaja.

Pekka Ilmivalta työskenteli elokuuhun 2024 saakka Suomen Salibandyliiton toiminnanjohtajana. Tämän jälkeen hän palasi takaisin tuttuihin tehtäviin, rahapelijuristiksi Nordic Legal -asianajotoimistoon.

Jaakko Soininen toimii Finnplayn johtajana. Finnplay on johtava rahapelialustan teknologinen kehittäjä Pohjoismaissa, ja se tarjoaa lukuisille asiakkaille ympäri maailman täysin integroidun kasino- ja urheiluvedonlyöntialustan.

Seuraavassa käymme läpi, mitä kaikkea tuo rekisteröitymisen vaativa webinaari meille paljasti.

SISÄLLYSLUETTELO:

Suomen uusi rahapelijärjestelmä – tältä näyttävät seuraavat askeleet

Suomen uusi rahapelijärjestelmä seuraavat askeleet.

Kuten edellä todettua, Suomen rahapelijärjestelmä on edelleen Euroopan unionin arvioitavana.

Käytännön osalta edellä mainittu tarkoittaa sitä, että jokainen Euroopan unionin jäsenmaa arvioi uutta rahapelijärjestelmää.

Merkittävänä arvioivana EU-maana pidetään Maltaa, joka on kenties merkittävin valtio rahapelialalla.

Lausuntokierroksen odotetaan saapuvan maaliin maaliskuun 4. päivä. Tämän jälkeen lopullinen ehdotelma lähetetään eduskunnan käsiteltäväksi, aikaisintaan maaliskuun puolivälissä.

Käsittelyn odotetaan vievän noin 8-10 viikkoa, mikä tarkoittaa sitä, että eduskunta on tehnyt oman osuutensa uuden rahapelijärjestelmän osalta viimeistään kesäkuun alkuun mennessä.

Eduskunnan käsittelyn jälkeen edessä on Suomen uuden rahapelilain lopullinen valmistelu syksyllä 2025, muun muassa teknisten yksityiskohtien osalta.

Suomen markkinoille haluavat operaattorit voivat alkaa jättää hakemuksia 1. tammikuuta 2026 alkaen.

Itsessään uusi rahapelimarkkina avautuu aikaisintaan 1. heinäkuuta 2026 eli minimissään kuusi kuukautta myöhemmin kuin alkuperäisessä suunnitelmassa kaavailtiin.

On kuitenkin mahdollista, että lisenssimarkkinan voimaantulo venyy vuodella, mikä tarkoittaisi markkinoiden avautumista 1.1.2027.

Tällä hetkellä yleinen arvio on kuitenkin, että markkina avautuu syksyn 2026 aikana.

Suomen rahapelimarkkinoiden uusi valvontaelin aloittaa työssään 1.1.2027. Siihen saakka markkinoiden valvonnasta vastaa Poliisihallitus, joka hoitaa samaa tehtävää myös tällä hetkellä.

B2B-markkinat avautuvat puolestaan 1.1.2028 eli hieman reippaat vuoden päivät myöhemmin kuin Suomen rahapelijärjestelmä B2C-markkinoiden osalta.

Suomen rahapelijärjestelmä: Suuria muutoksia ei enää odotettavissa

Suomen rahapelijärjestelmä - ei isoja muutoksia.

Suomen rahapelijärjestelmä, tai paremminkin sanottuna ehdotelma siitä, on siis vielä toistaiseksi Euroopan unionissa lausuntokierroksella.

Siihen ei kuitenkaan odoteta enää merkittäviä muutoksia, vaikka pientä hiontaa saattaakin olla luvassa; tämä oli yleinen konsensus webinaarissa.

Käytännössä ottaen tämä tarkoittaa sitä, että varsin kyseenalaiseksi muun muassa Veikkauksen suunnalta todettu ratkaisu affiliaattimarkkinoinnin kieltämisestä tulee mitä todennäköisimmin astumaan voimaan.

Pelaajien näkökulmasta merkittävää on puolestaan se, että uusien asiakkaiden tervetuliaistarjouksista ei suomalaisilla operaattoreilla päästä nauttimaan, koska niiden jakaminen on kiellettyä; toki rahapeliongelmien näkökulmasta tätä voidaan pitää joissain määrin positiivisena asiana.

Samaan aikaan vanhojen asiakkaiden kasinobonukset vaikuttaisivat tulevan tarjolle eli ainakin jonkinasteinen pelitilin avanneiden pelaajien hemmottelu on mahdollista.

Ehdotelmassa esitettyihin talletus- ja tappiorajoihin uskotaan tulevan vielä jonkinlaisia vaatimuksia ja mahdollisuudesta omaehtoisten pelirajojen asettamisesta tullaan mahdollisesti vielä käymään keskusteluita.

Suomen uuden rahapelijärjestelmän uskotaan olevan eräänlainen sekoitus Ruotsin, Tanskan ja Alankomaiden markkinoita. Tämä oli Jaakko Soinisen arvio Suomen rahapelijärjestelmästä.

Affiliaattimarkkinoinnin kieltäminen on suomalaisille toimijoille haastava selätettävä

Kun sisäministeriö keräsi Suomessa lausuntoja rahapelilakiehdotelmasta, johti se merkittäviin muutoksiin; ensimmäistä ehdotelmaa, kun pidettiin jopa luokattomana.

Kritiikki affiliaattimarkkinoinnin kieltämisestä ei kuitenkaan johtanut muutoksiin, ja nyt vaikuttaa hyvin vahvasti siltä, että tuo kielto tulee olemaan osa Suomen uutta rahapelijärjestelmää.

Tämä on ehdottomasti ongelmallinen seikka Suomeen saapuvien operaattorien, ja yhtälailla myös Veikkauksen näkökulmasta.

Miksi?

Suomen rahapelijärjestelmä ei tule pitämään sisällään maksu- tai IP-blokkeja.

Tämä tarkoittaa sitä, että Suomen lisenssimarkkinan ulkopuolella tapahtuva pelaaminen on todella helppoa, koska Poliisihallituksen ja myöhemmin saapuvan uuden valvontaelimen työkalut ovat olemattomat.

Ja, kun sitten samaan aikaan Suomen markkinoiden ulkopuoliset toimijat voivat edelleen huoletta hyödyntää affiliaattimarkkinointia, tulevat ne saamaan merkittävästi sellaista näkyvyyttä, mitä suomalaiset toimijat eivät tule saamaan.

Tämä asettaa myös melkoisia kysymysmerkkejä kanavointiasteen ympärille, kuten Nettikasinot.fi jo aiemmin nosti esille.

SBC-webinaarissa vahvistui, että Suomi tulee tavoittelemaan 85-90 prosentin kanavointiastetta. Tämä tarkoittaa sitä, että vain 10-15 prosenttia suomalaisten pelieuroista valuisi järjestelmän ulkopuolelle.

Tällaisen tavoitteen saavuttaminen olisi mahdollista, jos affiliaattimarkkinointi olisi mahdollista myös suomalaisille operaattoreille.

Mutta nyt, kun näin ei ole, euroja karkaa ensinnäkin edelleen ulkomaisten toimijoiden taskuihin – potentiaalisesti jopa reippaasti.

Ja toisekseen, ongelmapelaamisen ennaltaehkäisy hankaloituu merkittävästi, koska Suomella ei ole mitään valtaa näihin ulkomaalaisiin toimijoihin.

Yhteenveto: Miten Suomen rahapelijärjestelmä saavuttaa sille asetetut tavoitteet?

Suomen rahapelijärjestelmän tavoitteet.

Kun kuuntelee asiantuntijoiden puheita siitä, millainen Suomen rahapelijärjestelmä tulee olemaan, päällimmäisenä esille nousee yksi kysymys:

Miten Suomen rahapelijärjestelmä saavuttaa sille asetetut tavoitteet?

Kaksi pääasiallista seikkaa, mitkä käynnistivät Suomen matkan kohti uuttaa rahapelijärjestelmää, olivat kanavointiasteen parantaminen ja rahapelihaittojen ehkäisy.

Näiden kahden asian tulisi siis olla keskinäisessä synergiassa ja kaiken keskiössä, mutta ovatko ne?

On tietenkin ymmärrettävää, että esimerkiksi uusille asiakkaille tarjottavat houkuttimet eli bonukset voivat lisätä peliongelmia. Samaan aikaan, jos sellaisia ei ole, pelaajat karkaavat herkästi edelleen Suomen järjestelmän ulkopuolelle.

Ja, kun esimerkiksi parhaat nettikasinot ovat listattuina erilaisilla kasinoita listaavilla sivustoilla, affiliaattimarkkinointikiellon vuoksi näiltä listoilta löytyy vain ulkomaalaisia toimijoita.

Summa summarum: suomalaisten pelaaminen jatkuu ulkomailla, kanavointiastetavoitteen saavuttaminen on lähestulkoon mahdotonta ja pelihaittojen ehkäisy on lähestulkoon yhtä mahdotonta kuin Veikkauksen yksinoikeusjärjestelmän alla.

Luonnollisesti IP- ja maksublokit olisivat ratkaisu, mutta niiden toteuttaminen on todettu ymmärrettävästi todella ongelmalliseksi.

Näin ollen työkaluja suomalaisten pelaamisen kontrollointiin ei ole käytännössä ottaen yhtään sen enempää kuin tähän saakka.

Ainoaksi kanavointiastetta kasvattavaksi voimaksi jääkin se, että Suomessa on jatkossa enemmän nettikasinoita ja vedonlyöntisivustoja.

Mutta kasvattaako tämä kanavointiasteen nykyisestä 50 prosentista 85-90 prosenttiin?

Tuskinpa vain.

Tässä olisi siis ollut selkeä tarve sille, että Suomessa oltaisiin otettu riskejä peliongelmien kasvamisesta kasinobonusten ja affiliaattimarkkinoinnin muodossa.

Näin oltaisiin saatu taattua niiden kahden päätavoitteen toteutuminen, koska niitä mahdollisesti alkuun kasvavia peliongelmia olisi voitu kontrolloida Suomen rajojen sisäpuolella.

Nyt niitä ei voida käytännössä ottaen kontrolloida mitenkään.