Suomen kasinolisenssi – haetaanko mallia esimerkiksi Ruotsista, Virosta tai jopa Norjasta?

Suomen kasinolisenssi tulee olemaan todennäköisesti yhdistelmä muiden maiden kautta toimiviksi osoittautuneita ratkaisuja.
Kuva: Eyestetix Studio

Miltä Suomen kasinolisenssi tulee näyttämään, kun uusi rahapelilaki astuu voimaan viimeistään vuonna 2026? Selvitystyö on parhaillaan käynnissä.

Se on ollut tiedossa jo jonkin aikaa, että rahapelit Suomessa tullaan siirtämään osittaiseen lisenssijärjestelmän alle eli edessä on rahapelilakiuudistus.

Suomen kasinolisenssi on siis totisinta totta viimeistään vuonna 2026. Tämä tarkoittaa esimerkiksi sitä, että toistaiseksi ulkomailla majaansa pitävät suomalaiset kasinot voivat halutessaan siirtyä Suomen lisenssijärjestelmän alle.

Käytössä on sana “osittainen”, sillä Veikkauksen monopoli purkautuu digitaalisen pelaamisen osalta, mutta fyysiset suomalaiset rahapelit ovat edelleen yksinoikeusjärjestelmän alla.

Toisin sanoen, Veikkauksen rahapelit tulevat olemaan edelleen tuttu näky suomalaisille niin sanotuilla kivijalkakasinoilla.

Sisäministeriö järjesti marraskuussa 2023 kuulemistilaisuuden rahapeliuudistukseen liittyen. Tuossa tilaisuudessa selvisi, että selvitettäviä kysymyksiä on ilmassa vielä melkoisen paljon niiltä osin, millainen Suomen rahapelijärjestelmä tulee olemaan.

Yksi keskeisimmistä asioista selvitystyössä tulee olemaan Suomen naapurimaiden rahapelijärjestelmiin tutustuminen.

Esimerkiksi Ruotsista ja Virosta on hyvä hakea mallia. Ensimmäisenä mainitussa lisenssijärjestelmä on ollut käytössä vuodesta 2019 alkaen ja jälkimmäisessä jo yli kymmenen vuoden ajan.

Toki se, miten rahapelit Euroopassa toimivat ylipäätään on kokonaisuudessaan mielenkiintoista ja ehdottomasti jotain, johon rahapelilakiuudistusta suunnittelevien tahojen tulee tutustua.

Näin ollen lisenssijärjestelmää rakentavalla muutoshankeryhmällä on mahdollisuus tutkailla ja tarkastella mitkä asiat naapurimaissa ja muualla Euroopassa ovat toimineet.

Katseiden ei tarvitse olla pelkästään lisenssijärjestelmän omaavissa maissa

Tutkimustyötä ei kuitenkaan tarvitse rajoittaa vain lisenssijärjestelmän omaaviin valtioihin, vaan esimerkkiä voidaan hakea joissain määrin myös yksinoikeusjärjestelmää käyttävästä Norjasta.

Mahdollisimman laaja-alainen ja myös erilaisia rahapelijärjestelmiä tutkiva työ, kun takaa mahdollisimman turvalliset rahapelit Suomessa.

Norjan osalta on mahdollista tutkailla esimerkiksi heidän käyttämien maksublokkitoimenpiteiden toimivuutta; vaikka Suomeen tulee osittainen lisenssijärjestelmä, maksublokeille on edelleen käyttöä, sillä kaikki nettikasinot eivät tule Suomen pelilisenssiä hankkimaan tai saamaan.

Seuraavassa Nettikasinot.fi perehtyy isosti Ruotsin ja Viron lisenssijärjestelmiin.

Lisäksi tarkassa tutkinnassa ovat niin Tanskan, Hollannin kuin myös Norjan rahapelijärjestelmät. Näistä maista ainoastaan Norjassa vallitsee edelleen yksinoikeusjärjestelmä eli monopoli.

Lisäksi me annamme tarkemmassa syynissä olevien Ruotsin ja Viron lisenssijärjestelmistä oman tuomiomme nimenomaan Suomen lisenssijärjestelmän näkökulmasta.

SISÄLLYSLUETTELO:

Ruotsin pelilisenssi

Ruotsin kasinolisenssi tarjoaa Suomessa paljon opittavaa.

Rahapelit Ruotsissa olivat pitkään Svenska Spelin käsissä eli maassa vallitsi yksinoikeusjärjestelmä.

Vuonna 2019 yksinoikeusjärjestelmän eli monopolin todettiin kuitenkin tulleen lopullisesti tiensä päähän. Ruotsiin tuli uusi rahapelilaki ja maa siirtyi lisenssijärjestelmään.

Monopolista jäivät jäljelle lottopelit, joita ainoastaan Svenska Spel saa maassa tarjota.

Mutta, miten sitten homma Ruotsissa toimii?

Kenties se tärkein pelihaittoja ehkäisevä toimi on se, että Ruotsissa lisensoiduilla kasinoilla pelaamisen voi estää käytännössä ottaen yhdellä napin painalluksella.

Pelikiellon voi asettaa Spelpaus.se-sivuston kautta joko kuukaudeksi, kolmeksi kuukaudeksi tai kuudeksi kuukaudeksi, eikä sitä voi keskeyttää ennenaikaisesti.

Lisäksi vaihtoehtona on myös toistaiseksi voimassa oleva pelikielto, joka tarkoittaa vähintään 12 kuukautta.

Ruotsissa Spelpaus-sivuston kautta pääsee asettamaan pelikiellon jokaiselle Ruotsissa lisensoidulle kasinolle.
Lähde: Kuvakaappaus [21.12.2023 – 17:39] – Spelpaus.se-sivusto

Ikärajat pelaamiselle Ruotsissa ovat puolestaan yleisesti rahapelien osalta 18 vuotta, mutta sisäänpääsy niin sanotuille kivijalkakasinoille edellyttää 20 vuoden ikää.

Nettikasinoiden itsessään tulee puolestaan toimia seuraavalla tavalla pelihaittatyön näkökulmasta:

  • Pelaajalla ei saa olla mahdollisuutta pelata velaksi

  • Nettikasinon on vaadittava pelaajalta talletus- ja tappiorajojen asettamista niin ajallisesti kuin myös rahallisesti ennen pelaamisen aloittamista

  • Nettikasinon on taattava pelitilin sulkeminen viimeistään 24 tunnin sisällä siitä, kun pelaaja on pyytänyt tätä

  • Kasinobonus voidaan jakaa ainoastaan ensitalletuksen yhteydessä, ja kasino saa tarjota vain yhden bonuksen per pelaaja

  • Nettikasinon tulee tarjota pelaajalle mahdollisuus itse suoritettavaan testiin arvioidakseen pelikäyttäytymistään

  • Rahapeliyhtiöiden on järjestettävä vastuulliseen pelaamiseen ja peliongelmiin liittyvä koulutus kaikille tuotekehityksen, markkinoinnin, rahapeliseurannan, myynnin ja asiakaspalvelun parissa työskenteleville työntekijöille

Ruotsin pelilisenssin hinta on nykyhetken kurssilla, Ruotsin kruunusta euroiksi muutettuna, 20 405 euroa.

Mikäli rahapeliyhtiö hakee yhtäaikaisesti lisenssiä sekä kasinopelien että vedonlyönnin järjestämiseen, tällöin edellä mainittu hinta on yhteissumma. Jos taas lisenssejä kasinopeleihin ja vedonlyöntiin haetaan eri ajankohtina, siinä tapauksessa molemmista on maksettava kyseinen summa erikseen.

Lisäksi Ruotsissa on ollut vuodesta 2022 lähtien erillinen lisenssi kasinopeliohjelmistojen valmistajille. Tällä hetkellä tuon kyseisen lisenssin hinta on 10 647 euroa.

Rahapeliyhtiöiden valvonta Ruotsissa on tarkkaa

Ruotsissa rahapeliyhtiöitä verotetaan 18 prosenttia yhtiön tekemästä nettotuloksesta eli kulujen jälkeen jäljelle jäävästä osuudesta.

Mitä sitten tulee Ruotsin pelilisenssin myöntämiseen, niin hakijan tulee täyttää seuraavat ehdot:

  • Omaa vaadittavan tietotaidon ja kokemuksen pelialalta, sekä hallitsee myös organisaation toiminnan pyörittämisen

  • Arvioidaan olevan kaikin puolin kykeneväinen johtamaan operatiivista toimintaa

  • Ei saa olla konkurssissa

  • Täytyy olla vähintään 18-vuotias

  • Ei saa olla määrättyä huoltajaa

  • Ei saa olla historiaa, jossa ollaan merkittävästi laiminlyöty velvollisuuksia liiketoiminnassa

  • Ei saa olla rikosoikeudellista historiaa vakavista rikoksista

Mikäli lisenssin haltija ei asu Euroopan talousalueella, tällöin haltijalla täytyy olla erillinen edustaja, joka asuu Ruotsissa. Tuon edustajan on niin ikään täytettävä edellä mainitut ehdot.

Ruotsin kasinolisenssi voidaan myöntää maksimissaan viideksi vuodeksi kerrallaan, ja kullekin lisenssin saaneelle rahapelejä tarjoavalle yhtiölle voidaan asettaa yksilöllisiä erikoisehtoja.

Muita edellytyksiä lisenssin saamiselle ovat:

  • Pelaamisen on suojattava parhaan kyvyn mukaan asiakkaita

  • Pelaaminen on turvallista

  • Pelaamisen negatiiviset vaikutukset pyritään minimoimaan

  • Pelaamista ei käytetä rikollisen toiminnan tukemiseen

  • Lisenssin haltijan tulee varmistaa pelaajan henkilöllisyys käyttämällä luotettavaa sähköistä tunnistetta tai vastaavaa

Ruotsin peliviranomaiset eli Spelinspektionen monitoroi jatkuvasti pelilisenssin saaneiden rahapeliyhtiöiden toimintaa. Mikäli toiminnassa on viranomaisten näkemyksen mukaan joitain kysymysmerkkejä, yhtiön toimintaa voidaan määrätä valvomaan erillinen tarkastaja.

Peliviranomaiset voivat asianmukaisen toiminnan taatakseen käyttää myös muun muassa niin sanottuja mysteerishoppailijoita.

Jos rahapelejä tarjoavan yhtiön toiminta rikkoo tavalla tai toisella Ruotsin rahapelilakia, myönnetty lisenssi voidaan perua toistaiseksi. Tällöin yhtiötä vaaditaan muuttamaan toimintaansa vähintään kuuden kuukauden sisällä.

Lisenssin toistaiseksi voimassaolevan peruutuksen ohella rahapelejä tarjoavalle yhtiölle voidaan antaa varoitus tai määrätä sakko.

Mikäli muutosta ei tapahdu, lisenssi voidaan perua lopullisesti.

Tilanteissa, joissa rahapelejä tarjotaan Ruotsissa ilman maan kasinolisenssiä, voidaan määrätä tuntuva sakko tai jopa kahden vuoden vankeusrangaistus. Vakavammissa tilanteissa minimirangaistus on kuusi kuukautta ja maksimirangaistus kuusi vuotta.

Mitä sitten tulee maksublokkeihin, viranomaiset voivat oikeusteitse vaatia maksunvälittäjää estämään rahansiirrot nettikasinon ja pelaajan pankkitilin välillä.

Edellä mainittuun metodiin voidaan turvautua, mikäli pelaajan katsotaan kierrättävän lisenssijärjestelmän ulkopuolisilta rahapelisivustoilta pelivoittoja lisenssijärjestelmään kuuluvan yhtiön kautta.

Nettikasinot.fi tuomio Ruotsin pelilisenssistä:

Ruotsi on erittäin pätevä esimerkkimaa, josta Suomi voi hakea mallia vuonna 2026 voimaan tulevan rahapeliuudistuksen ja yksityiskohtaisemmin lisenssijärjestelmän osalta; eli toisin sanoen, kun Suomen kasinolisenssi määritellään.

Mutta miksi tämä on näkemyksemme? Miksi Suomen kasinolisenssi tulisi rakentaa ainakin isoilta osin Ruotsin lisenssin kaltaiseksi?

Ruotsi on luonnollisesti perustanut oman lisenssijärjestelmän valtion omiin näkemyksiin sekä muihin verrokkimaihin. Kyseessä on siis todella ajankohtainen rahapelijärjestelmä.

Samaan aikaan Ruotsi on kaikista maailman valtioista monella tapaa lähimpänä Suomea; Suomen ja Ruotsin valtiot, kun ovat keskenään hyvin samanlaiset.

Ennen kaikkea Ruotsin malli ajaa voimakkaasti ennaltaehkäisevää pelihaittatyötä, ja mikä parasta – pelaaminen Ruotsissa lisenssijärjestelmän ulkopuolelle on vähentynyt merkittävästi.

Ulkomaisten nettikasinoiden nettoliikevaihto Ruotsissa on suorastaan romahtanut sen jälkeen, kun maa siirtyi lisenssijärjestelmään.
Tilastot ovat peräisin Ruotsin terveysministeriön verkkosivuilta.

Ruotsissa on myös annettu, etenkin lisenssijärjestelmän alkumetreillä, useita varoituksia, sakkoja ja myös kieltoja rahapeliyhtiöille – etenkin laittomien bonusten vuoksi.

Valvontaa tehdään siis jatkuvasti ja esimerkiksi hieman käsistä karanneeseen markkinointiin ollaan valmiita puuttumaan tekemällä tarpeen vaatiessa rahapelilakiuudistus; toisin sanoen, päivittämään nykyistä lakia, mikäli markkinointi ei lähitulevaisuudessa rauhoitu.

Itsessään peliongelmaisten määrissä ja pelatuissa rahamäärissä ei sen sijaan ole näkynyt merkittävää muutosta, joten näiltä osin Suomen tulisi kunnostautua paremmin.

Spelinspektionenin raportissa peräänkuulutetaankin ennaltaehkäisevän pelihaittatyön osalta tiukempia ennaltaehkäiseviä menetelmiä ja parempaa ikärajan valvontaa. Näistä jälkimmäisellä viitataan ennen kaikkea kivijalkakasinoilla tapahtuvaan pelaamiseen.

Toki vuoteen 2026 on kuitenkin vielä pitkä matka, joten onkin mielenkiintoista seurata, miten Ruotsissa edistytään tällä saralla; ja ennen kaikkea nähdä, mitä mahdollisia uusia menetelmiä ennaltaehkäisevään pelihaittatyöhön keksitään.

Toisaalta taas Suomen kasinolisenssi olisi tarkoitus esitellä eduskunnalle jo keväällä 2025, joten mitenkään mahdottomasti aikaa ei enää ole. 

Vaikka peliongelmaisten määrissä ja pelatuissa rahamäärissä ei ole tapahtunut merkittävää muutosta, on Spelpausin eli pelikieltojen osalta saatu todella lupaavaa dataa. Asetettujen pelikieltojen määrä on kasvanut jatkuvasti ja yli 100 000 pelaajaa on asettanut itselleen pelikiellon.

Yhä useampi ruotsalainen asettaa itselleen omatoimisesti pelikiellon rahapeleihin.
Tilastot ovat peräisin Ruotsin peliviranomaisten viikoittain julkaisemista luvuista.

Kanavointiasteessa merkittävä muutos

Joka tapauksessa länsinaapurissa ollaan onnistuttu isosti toisessa merkittävässä tavoitteessa, mitä monopolin purkamisella ja lisenssijärjestelmällä on tavoiteltu: pelikruunujen jäämisessä Ruotsiin.

Kanavointiaste eli lisenssin hankkineilla rahapelisivustoilla pelaaminen kattoi jo ensimmäisenä vuonna kaikesta pelaamisesta 85-88 prosenttia. Tavoite oli 90 prosenttia, joten siitä toki jäätiin hieman.

Monopolijärjestelmän viimeisenä vuotena kanavointiaste oli kuitenkin vain alle 50 prosenttia. Tämä tarkoittaa sitä, että ennen lisenssijärjestelmää yli puolet pelaamisesta tapahtui ulkomaalaisilla sivustoilla, joten näiltä osin muutos on ollut jopa dramaattinen.

Ruotsin lisenssi on kiinnostanut myös rahapeliyhtiöitä.

Elokuussa 2023 peräti 63 operaattorilla oli aktiivinen pelilisenssi rahapelien järjestämiseen verkossa.

Kaiken kaikkiaan 88 eri yritystä oli vuoden 2023 lopulla Ruotsin valtion verotuksen alaisia iGaming-alan osalta.

Puhtaasti tarjolla olevia kasino- ja vedonlyöntisivustoja oli puolestaan yli 200.

Näiltäkin osin rahapelijärjestelmän muutosta voidaan siis kuvailla onnistuneeksi. Suomen kasinolisenssi saattaa vetää nettikasinoita puoleensa vielä Ruotsiakin voimakkaammin, sillä suomalaiset ovat varsin aktiivista pelikansaa.

Viron pelilisenssi

Viron kasinolisenssi on ennen kaikkea rahapeliyhtiöiden näkökulmasta erinomainen.

Viron EMTA-lisenssi on yksi iGaming-alan arvostetuimmista pelilisensseistä.

Itse asiassa sitä kutsutaan niin sanotuksi MGA-lisenssin pikkuveljeksi. Jo pelkästään edellä mainittu kertoo paljon, sillä Maltan peliviranomaisten myöntämä MGA-lisenssi on kasino- ja vedonlyöntimaailman arvostetuin pelilisenssi.

Mikäli rahapeliyhtiö haluaa operoida Viron kasinolisenssin alla, tarvitsee se rahapelien tarjoamiseen erillisen toimiluvan ja järjestämisluvan. Toimiluvan myöntää Maksu- ja Tolliamet eli niin sanottu Vero- ja tullihallitus.

Virossa ei ole kuitenkaan vain yhtä toimilupaa, vaan ne on eroteltu erilaisten kasinopelityyppien välillä:

  • Onnenpelit

  • Taitopelit

  • Toto-pelit

Mikä tahansa rahapeliyhtiö voi hakea yhtä tai jokaista kolmea lupaa. Hakemukset kuitenkin käsitellään aina erikseen.

Toimi- ja järjestämisluvan saamiseen liittyy paljon erilaisia ehtoja, jotka lupia hakevan tahon on täytettävä saadakseen edes mahdollisuuden EMTA-lisenssiin.

Nämä ehdot kuuluvat itse yrityksen näkökulmasta seuraavasti:

  • Yhtiön on oltava virolainen tai Euroopan unionin alueelta

  • Yhtiön osakepääoman on oltava vähintään 1 000 000 euroa saadakseen toimiluvan onnenpeleihin, 130 000 euroa Toto-peleihin ja 25 000 euroa taitopeleihin

  • Rahapelien järjestäjän tulee olla luotettava oikeushenkilö, jolle rahapelien järjestäminen on ainoa toimiala

  • Ulkomaisten yritysten on rekisteröidyttävä vero- ja tullihallitukselle ulkomailla asuvaksi verovelvolliseksi ennen hakemuksen jättämistä

Yrityksen osakkeenomistajien ja johtohenkilöstön osalta voimassa ovat puolestaan seuraavat vaatimukset:

  • Henkilö ei saa olla tuomittu rikoksista

  • Henkilö ei saa olla toiminut rahapelejä ilman toimi- tai järjestämislupaa järjestäneen tahon johtoelimessä tai jonka toimilupa on julistettu mitättömäksi

  • Henkilö on aiheuttanut yrityksen maksukyvyttömyyden vakavan johtamisvirheen vuoksi, mikä käy ilmi konkurssimenettelyssä tehdystä tuomioistuimen päätöksestä

Viron rahapelimarkkinoilla toimiakseen rahapeliyhtiön on saatava toimilupa nimenomaan Virosta. Esimerkiksi muualta Euroopan unionista hankittu toimilupa ei siis oikeuta Viron kasinolisenssiin.

Jokaisen jossain EU-maassa toimivan yrityksen on siis joka tapauksessa saatava lupa uhkapelitoimintaan Viron viranomaisilta.

Viro on rahapeliyhtiöille houkutteleva maa

Yksi merkittävä ero Viron ja Suomen välillä on: Suomessa lisenssijärjestelmään siirtyvät vain rahapelit netissä. Virossa lisenssijärjestelmän piiriin kuuluu myös fyysinen rahapelitoiminta.

Saadakseen etänä tapahtuvan (digitaalinen) rahapelien järjestämisluvan, rahapelejä tarjoavan yhtiön kirjanpito- ja valvontajärjestelmän tulee olla asianmukaisesti liitetty vero- ja tulliviranomaisten tietojärjestelmään.

Yhteys testataan ja täten taataan yhtiön kuuluminen rahapelirajoitusten piiriin.

Lisenssi myönnetään taito- ja onnenpeleihin enintään viideksi vuodeksi kerrallaan – Toto-pelien kohdalla lisenssin enimmäispituus voi olla 20 vuotta. Kyse on kuitenkin vain enimmäispituuksista eli lisenssi voidaan myöntää myös lyhyemmäksi ajaksi.

Toimiluvan saadakseen rahapeliyhtiöiden on maksettava valtiolle 47 940 euron toimilupamaksu. Hintojen odotetaan kuitenkin putoavan tulevaisuudessa, minkä uskotaan kasvattavan vielä entisestään Viron pelilisenssin houkuttelevuutta.

Viro on nettikasinoille kaikin puolin todella houkutteleva maa toimia, sillä rahapeliyhtiöt joutuvat maksaa bruttotuloksestaan ainoastaan viisi prosenttia veroja. Vuonna 2024 veroprosentti saattaa tosin kohota, mutta vain yhdellä prosentilla, ja vuonna 2026 jälleen yhdellä prosentilla.

Veronkorotukset eivät ole sinällään yllättäviä. Virossa pelialan liikevaihto on nimittäin noussut vuosien 2020 ja 2022 välisenä aikana 78 miljoonasta eurosta peräti 281 miljoonaan euroon.

Syynä liikevaihdon kohoamiselle ovat olleet ennen kaikkea ulkomailta käsin pelaavien pelaajien määrällinen kasvu. Esimerkiksi monet suomalaiset ja saksalaiset pelaavat virolaisilla nettikasinoilla.

Nettikasinot.fi tuomio Viron pelilisenssistä:

Viro ei ole maana lainkaan huono vaihtoehto hakea ainakin tietyiltä osin mallia siihen, millainen Suomen kasinolisenssi voisi olla. Siihen nimittäin liittyy paljon hyviä tapoja, joilla huolehditaan siitä, ettei rahapelien järjestämiseen liity rikollisuutta.

Myös kanavointiaste on korkealla.

Vuonna 2020 ainoastaan kymmenen prosenttia virolaisista yritti pelata lisenssijärjestelmän ulkopuolisilla kasinoilla, törmäten kuitenkin geoblokkaukseen. Tästä kymmenestä prosentista puolet eli viisi prosenttia onnistui kiertämään geoblokit. Näin ollen kanavointiaste oli noin 95 prosenttia.

Lisäksi Viron peliviranomaisilla on mahdollisuus seurata kasinoiden taloudellista toimintaa varsin helposti, kiitos vaatimuksen vero- ja tulliviranomaisten tietojärjestelmään liittämisestä.

Näin ollen myös pelaajat tietävät, että vuonna 2011 perustetun EMTA-lisenssin saaneet virolaiset kasinot ovat luotettavia.

Positiivista on myös se, että kasinolisenssien haltijoita valvotaan ja sekä onnen- että taitopelien osalta lisenssi voidaan myöntää enintään viideksi vuodeksi. Rikkomuksista on puolestaan luvassa kovat seuraamukset.

Samaan aikaan lisenssien myöntämisen kanssa ei aikailla. Vaikka kaikki tutkimukset hoidetaan todella huolellisesti, hakemusten käsittelyaika on ainoastaan kaksi kuukautta.

Viron verotusmalli ei ideaali

Sen sijaan rahapeliyhtiöiden verottaminen on melkoisen alhaalla, kuten myös toimilupamaksut. Tätä mallia Suomen valtion tuskin tarvitsee noudattaa, sillä suomalaiset pelaajat ovat jo itsessään melkoinen houkutin ulkomaalaisille nettikasinoille.

Suomen kasinolisenssi voisi siis hyvinkin tuoda mukanaan Viroa korkeammat toimilupamaksut ja ennen kaikkea huomattavasti kovemman verotustason. Näin huolehditaan optimaalisella tavalla sekä pelihaittatyöstä että valtiontaloudesta.

Myös kasinobonusten säätelystä on annettava noottia Viron suuntaan, ja tässä suhteessa Suomen kasinolisenssi tulee ehdottomasti rakentaa erilaiseksi.

Virolaisten kasinoiden tarjoamat suuret ja usein myös kierrätysvaatimuksiltaan maltilliset bonukset houkuttelevat luonnollisesti pelaajia. Mutta pelihaittojen osalta ne ovat huono juttu.

Toisaalta vastuulliseen pelaamiseen on kiinnitetty todella paljon huomiota ja tarjolla on lukuisia erilaisia työkaluja pelaamisen rajoittamiseen.

Lisäksi pelaaja voi halutessaan estää pelaaminen yhdestä ja samasta paikasta kaikille nettikasinoille. Pelikielto voidaan asettaa 3-36 kuukaudeksi ja se voidaan erillisellä hakemuksella perua vasta määräajan täyttymisen jälkeen.

Virossa pelaaja voi asettaa itselleen 3-36 kuukauden mittaisen pelikiellon.
Lähde: Kuvakaappaus [21.12.2023 – 18:27] – Maksu- ja tolliamet verkkosivusto

Mitä sitten tulee pelaamisen ikärajoihin, lottoaminen Virossa edellyttää 16 vuoden ikää, urheiluvedonlyönti 18 vuoden ikää ja kasinopelien pelaaminen 21 vuoden ikää.

Rahapelit Suomessa voitaisiin kasinopelien osalta iskeä niin ikään 21 vuoden ikärajan taakse, sillä pelaaminen alkaa usein jo nuorella ikää.

Rahapelit alaikäisenä ovat olleet Suomessa niin ikään ongelma. Kuvaavaa onkin, että peräti 51 prosenttia avohoitoon peliongelmien vuoksi hakeutuneista on aloittanut pelaamisen alaikäisinä.

Kun kaikki edellä mainittu ynnäillään yhteen, Suomen kannattaa ehdottomasti tutkailla Viron lisenssimallia ja ottaa sieltä matkaan parhaat elementit, joita on varsin reippaanlaisesti.

Samanaikaisesti tiettyjä Virossa nähtäviä sudenkuoppia tulee välttää.

Näin ollen Suomen kasinolisenssi voi sisältää tiettyjä samankaltaisuuksia Viron vastaavan kanssa, mutta ei olla täysin samanlainen.

Muut varteenotettavat esimerkit: Hollannin pelilisenssi, Tanskan pelilisenssi ja Norjan monopoli

Kasinolisenssi vai sittenkin monopoli, kuten Norjassa? Suomi voi hakea mallia monelta suunnalta.

Tässä tekstin viimeisessä osassa perehdytään hieman tiivistetymmin muihin varteenotettaviin esimerkkimaihin kasinolisensseistä eli Hollantiin ja Tanskaan; näistä etenkin jälkimmäinen antaa varmasti oivia suuntaviivoja niiltä osin, millainen Suomen kasinolisenssi voisi tehokkaimmillaan olla.

Lisäksi nostamme esille myös Norjan yksinoikeusjärjestelmän, perehtyen maan toimiin ja nykyisen monopolijärjestelmän toimivuuteen.

Hollannin pelilisenssi

Hollannissa todettiin vuonna 2019, ettei maan rahapelilaista löydy minkäänlaista kohtaa verkossa tapahtuvalle pelaamiselle.

Sen myötä maahan rakennettiin uusi rahapelilaki ja lisenssijärjestelmä, joka tuli käyttöön helmikuussa 2021, ja näin ollen verkossa pelaamisesta tuli laillista.

Maan viranomaiset ovat kertoneet Hollannin pelilisenssin olevan yksi maailman tiukimmista.

Seuraavassa Hollannin lisenssi tiivistetysti:

  • Lisenssihakemuksen hinta on 48 000 euroa

  • Pelilisenssi myönnetään vain luotettaville tahoille: hakijan hallinto-, vero- ja rikosoikeudellinen historia tutkitaan

  • Hakijan on omattava tietty määrä asiantuntemusta iGaming-alasta ja osoitettava suunnitelma, joka takaa työntekijöiden asiantuntevuuden onnenpelien osalta

  • Hakijan on osoitettava Alankomaiden peliviranomaisille toiminnan jatkuvuus sekä taloudellinen maksukyky verojen ja mahdollisten sakkojen maksamiseen

  • Hakijalla tulee olla peliaddiktiota ehkäisevä käytäntö valmiina, mikä mukailee Hollannin addiktiohoitoa; lisäksi hakijalla tulee olla ennaltaehkäisevää addiktiotyötä tekevä edustaja Hollannissa

  • Hakijan mainos- ja markkinointisuunnitelman tulee mukailla lainsäädäntöä

  • Hakijan on tarjottava sääntöjen mukainen asiakaspalvelu, pelien tulee mukailla rahanpesun, terrorismin ja manipulaation vastaisia lakeja

  • Hakijan on varmistettava pelaajan identiteetti ennen pääsyn myöntämistä mahdollisiin kasino- ja vedonlyöntitarjouksiin

  • Hakijan on yksityiskohtaisesti osoitettava miten rahansiirrot hoidetaan lakien mukaisesti

  • Hakijan on kyettävä osoittamaan, miten he varmistavat ennen pelaajan pääsyä pelien pariin, ettei pelaaja ole asettanut itselleen pelikieltoa; tähän liittyen hakijalta tulee löytyä tietokanta, johon Hollannin peliviranomaisilla on pääsy määrättyjen tietojen osalta

Erilaisten bonusten tarjoaminen pelaajille on osittain laillista Hollannissa, mutta samaan aikaan rajoituksia on. Esimerkiksi niin sanotut cashback-bonukset kiellettiin loppuvuodesta 2022, sillä niiden koettiin johtavan liialliseen pelaamiseen.

Vuonna 2023 kyseistä sääntöä oli rikottu, mikä johti puolestaan huomattavasti tiukempiin markkinointirajoituksiin- ja jopa kieltoihin.

Hollannissa pelaamisen kanavointiaste on saatu varsin korkeaksi. Heinäkuussa 2023 peräti 93 prosenttia pelaajista pelasi laillisilla pelisivustoilla, joilla siis on maan lisenssi.

Viranomaistahot eli pelaamista valvova ja kontrolloiva Kansspelautoriteit (KSA) on tyytyväinen kanavointiasteeseen, vaikka samanaikaisesti pelaajien määrä ja pelimäärät ovat kasvaneet. 

Syyskuussa 2023 Hollannissa oli 25 lisenssin saanutta rahapeliyhtiötä.
Maasta löytyy järjestelmä, jossa pelaamisen saa estettyä kerralla jokaisella lisenssin omaavalla rahapelisivustolla. Pelikielto (CRUKS) on voimassa minimissään kuusi kuukautta ja sitä saa myös pidennettyä.

Hollannissa on olemassa järjestelmä, joka mahdollistaa rahapelieston kaikilla maan lisenssin omaavilla nettikasinoilla.
Lähde: Kuvakaappaus [21.12.2023 – 18:12] – Kansspelautoriteitin verkkosivusto

Mitä sitten tulee itsessään rahapelisivustojen toimintaan, Hollannissa pelilisenssin haltijan tulee tehdä CRUKS-tarkastus jokaisen uuden asiakkaan kohdalla. Tämä tapahtuu lähettämällä uuden pelaajan tiedot peliviranomaisena toimivalle KSA:lle tarkastusta varten.

Eikä siinä vielä kaikki.

Myös itsessään kasino-operaattorit eli lisenssin haltijat voivat ilmoittaa ongelmapelaamiseen viittaavasta pelaajasta KSA:lle. Ilmoituksen jälkeen KSA ottaa pelaajan pelitavat seurantaan noin kuuden viikon ajaksi ja tekee sen myötä ratkaisunsa mahdollisen pelikiellon asettamisesta. Pelaaja voi halutessaan valittaa päätöksestä.

Hollannissa ikäraja pelaamiselle on 18 vuotta.

Tanskan pelilisenssi

Pohjoismaiden osalta Tanska on ollut niin sanottu lippulaiva, mitä tulee yksinoikeusjärjestelmästä eli monopolista lisenssijärjestelmään siirtymiseen.

Juutit nimittäin tekivät tämän muutoksen jo vuonna 2012.

Tanskan pelilisenssin myöntää erillinen rahapeliviranomaistaho, joka tunnetaan nimellä Spillemyndigheden; itse asiassa lisenssejä on kahta erilaista – Tanskan kasinolisenssi ja Tanskan vedonlyöntilisenssi – ja niitä voi hakea joko molempia tai vain toista.

Tällä hetkellä Tanskasta löytyy 46 operaattoria, joilla on voimassaoleva pelilisenssi. Pohjoismaiseen tapaan, Tanskassa kriteerit lisenssin myöntämiselle ovat hyvin tiukat.

Vedonlyöntilisenssi ja kasinolisenssi tiivistetysti:

  • Haki sitten hakija kumpaa lisenssiä tahansa, hakemuksen hinta on noin 41 000 euroa – joskin niin sanotun tuplalisenssin kohdalla se on noin 57 000 euroa

  • Kunkin lisenssin haltijan tulee maksaa toimintansa bruttopelituottoihin perustuen vuosimaksu

  • Rahapeliyhtiöiden tulee maksaa myös tuloveroa, jonka kohdalla veroprosentti on 28

  • Saadakseen Tanskan pelilisenssin, hakijan on oltava vähintään 21-vuotias eikä hänellä saa olla huoltajaa

  • Hakija ei saa olla maksukyvyttömyyskäsittelyn kohteena, hänellä ei saa olla rikostaustaa, eikä hän saa olla velkaa valtiolle

  • Mikäli hakija ei asu Tanskassa tai EU-/ETA-maissa, hänellä tulee olla erillinen edustaja tai laillinen taho Tanskassa

  • Hakijan on kyettävä osoittamaan, että sillä on vakaa taloudellinen pohja ja ammattimainen ote online-uhkapelien tarjoamiseen

  • Lisenssihakemuksen käsittelyaika on pääsääntöisesti 3-6 kuukautta

Tanskassa on lisäksi tarjolla rajoitettuja lisenssejä, joiden kohdalla myöntöperusteet ovat kepeämmät ja käsittelymaksut alhaisemmat. Nämä lisenssityypit on kuitenkin rajattu tiettyyn tulotasoon saakka – kohtalaisen mataliin sellaisiin – eikä niitä saa ylittää.

Tanskalaiset asettavat pelikieltoja omatoimisesti yhä enenevissä määrin

Tanskan lisenssijärjestelmän ehdoton ykkösjuttu on se, että pelaajalla on mahdollisuus estää pelaamisensa kokonaan ja kaikilla pelialustoilla yhden hakemuksen kautta. Tämän mahdollistaa taho, joka tunnetaan nimellä ROFUS.

Tanskalaiset asettavat pelikieltoja rahapeleihin omatoimisesti hyvinkin ahkerasti; tämän mahdollistaa ROFUS.
Lähde: Kuvakaappaus [21.12.2023 – 18:17] – Spillemyndighedenin verkkosivusto

Kyseisen tahon kautta pelaaja pystyy estää pelaamisensa osalta niin netin rahapelit kuin myös kivijalkapelipaikoissa pelaamisen. Tämä koskee myös Danske Spielin monopolipelejä, jotka ovat lotto ja raaputusarvat.

Pelaamisen voi estää kerrallaan kuukaudeksi, kolmeksi kuukaudeksi tai puoleksi vuodeksi, eikä sitä voi keskeyttää. Henkilö voi asettaa itselleen myös pysyvän kiellon, joka on peruttavissa aikaisintaan 12 kuukauden jälkeen.

Toistaiseksi ROFUS-palveluun on rekisteröitynyt yli 40 000 tanskalaista ja tuo määrä kasvaa jatkuvasti.

Vuonna 2023 peräti yli 40 000 tanskalaista asetti itselleen pelikiellon.
Tilastot ovat peräisin Tanskan peliviranomaisten julkaisemasta raportista.

Peräti 66 prosenttia palvelun käyttäjistä on asettanut itselleen pysyvän kiellon. Lokakuusta 2023 alkaen pelikielto on koskettanut myös niin sanottua fyysistä pelaamista, koska tunnistautumisesta tehtiin pakollista myös kivijalkapaikoissa.

Tanskan lisenssin alla operoivat rahapeliyhtiöt saavat jakaa niin uusille kuin myös vanhoille asiakkaille bonuksia.

Bonuksiin liittyen Tanskassa tehtiin mielenkiintoinen lakimuutos, joka edellyttää, että tarjouksen lunastettuaan pelaajalla tulee olla 60 päivää aikaa käyttää bonus. Aiemmin aikarajoituksia ei ollut.

Mitä sitten tulee kanavointiasteeseen, vuonna 2011 eli ennen lisenssijärjestelmään siirtymistä ainoastaan 40 prosenttia tanskalaisista pelasi Danske Spielin pelejä. Toisin sanoen, ulkomaiset rahapelit netissä varastivat noin 60 prosenttia tanskalaisista pelaajista.

Vuonna 2021 kanavointiaste oli kuitenkin kohonnut jo yli 90 prosenttiin, ja vakiintunut tälle tasolle. Lisenssijärjestelmään siirtyminen on siis näiltä osin toiminut erinomaisesti.

Tanskan lisenssijärjestelmän kanavointiaste keikkuu lähellä 90:ää, mikä on varsin hyvä saavutus.
Tilastot ovat peräisin Tanskan peliviranomaisten julkaisemasta raportista.

Tanskassa ikäraja pelaamiselle on pääsääntöisesti 18 vuotta, mutta joissain harvoissa tapauksissa se voi olla myös 16 vuotta.

Norjan monopoli

Norjassa vallitsee edelleen tänä päivänä monopolijärjestelmä, jossa vain Norsk Tipping ja Norsk Rikstoto saavat operoida laillisesti.

Tästä huolimatta myös ulkomaalaisten nettikasinoiden tarjoamat rahapelit netissä houkuttevat edelleen eli myös niillä pelataan. Tällaisia kasinoita kutsutaan Norjassa viranomaisten ja monopoliyhtiön toimesta laittomiksi, vaikka ne eivät sitä ole.

Siinä, missä Suomessa, Ruotsissa kuin myös Tanskassa ollaan siirrytty / siirrytään yksinoikeusjärjestelmästä vähintään osittaiseen lisenssijärjestelmään, Norjassa on pidetty tiukasti kiinni monopolista.

Mutta, miksi?

Norja on yksinkertaisesti onnistunut monopolinsa kanssa siinä, missä sen naapurimaat eivät ole: pelaaminen on saatu ohjattua isoilta osin näihin niin sanottuihin laillisiin yhtiöihin.

Kuvaavaa onkin, että vuonna 2023 yksinoikeusjärjestelmän kanavointiaste oli peräti 88 prosenttia eli vain 12 prosenttia pelaamisesta tapahtui yksinoikeusjärjestelmän ulkopuolella.

Suomessa, Ruotsissa ja Tanskassa vastaava kanavointiaste oli ennen lisenssijärjestelmää noin 50 prosenttia tai jopa reippaasti alle sen.

Vuosien 2019 ja 2022 välisenä aikana eli noin kolmessa vuodessa Norjan ongelmapelaajien määrä on pudonnut 55 000:sta noin 23 000:een. Se kertoo niin ikään maan onnistuneesta työstä yksinoikeusjärjestelmän parissa.

Edellä mainittuun puolittumiseen vaikuttaa satavarmasti se, että kaikista Skandinavian maista juuri norjalaiset altistuvat kaikkein vähiten uhkapeleihin liittyvälle mainonnalle; tämä on osa maan todella tiukkaa rahapelijärjestelmää ja sen valvontaa.

Mainontaan liittyvä sääntely on johtanut myös siihen, etteivät esimerkiksi suurimmat ruotsalaiset rahapeliyhtiöt juurikaan enää tarjoa sivustojaan norjaksi tai mainosta Norjassa.

Rahapeliyhtiöiden mainokset on ylipäätään poistettu Applen, Googlen ja Facebookin alustoilta.

Lisäksi myös monopoliasemaa hallussaan pitävän Norsk Tippingin mainontaa on rajoitettu voimakkaasti. Nykyisin yhtiö saa mainostaa ainoastaan ongelmapelaamisen näkökulmasta matalan riskitason pelejä, eikä esimerkiksi lainkaan netissä tarjolla olevia kasinopelejä.

Vielä tiukempi ase saattaa olla kuitenkin tulossa käyttöön: Norjassa tutkitaan tällä hetkellä DNS-blokkien käyttöä.

Mikäli nämä blokit tulevat käyttöön, tällöin Norjan viranomaisilla on oikeus estää norjalaisten pääsy tietyille verkkosivustoille eli toisin sanoen ulkomaiset rahapelit.

Norjassa siis tehdään tosissaan hommia ongelmapelaamisen estämiseksi, eikä siinä katsota myöskään läpi sormien Norsk Tippingin toimintaa.