Suomen uusi rahapelilaki lähestyy maaliviivaa – ehdotus toimitettiin hallitukselle

Suomen uusi rahapelilaki valmistumassa.

Suomen hallitukselle toimitetun ehdotelman mukaan Suomen uusi rahapelilaki astuu voimaan vuonna 2027 eli vuoden alkuperäistä suunnitelmaa myöhemmin; toki ensiaskeleet otetaan jo vuonna 2026.

Suomen uusi rahapelilaki on ottanut jälleen yhden merkittävän askeleen eteenpäin.

Ehdotelma uudesta rahapelilaista on kiertänyt kaikki Euroopan unionin jäsenvaltiot läpi ja 20. maaliskuuta sisäministeriö toimitti tuoreimman ehdotelman laista hallituksen käsiin.

Siirtyminen kohti uutta rahapelilakia- ja järjestelmää käynnistyy vuonna 2026, mutta itse lisenssimarkkina aukeaa kilpailulle vuonna 2027.

Tulemme käymään tässä artikkelissa läpi tärkeimmät yksityiskohdat, jotka tällä hetkellä saatavilla on.

SISÄLLYSLUETTELO:

Suomen uusi rahapelilaki – ehdotelma 20.03.2025

Seuraavassa tulemme nostamaan esille kuusi merkittävintä kohtaa, jotka sisäministeriön hallitukselle lähettämän luonnoksen tiivistelmästä käyvät ilmi.

  1. Veikkauksen monopoli ja kilpailtu toimilupamarkkina

    Kuten tiedetään, Suomen uusi rahapelijärjestelmä säilyttää edelleen Veikkauksen monopoliaseman fyysisen pelaamisen osalta, mutta vapauttaa digitaalisen pelaamisen kilpaillulle markkinalle.

    Veikkaus tarvitsee kuitenkin toimiluvan fyysiseen pelaamiseen eli monopolin alla olevien rahapelien tarjoamiseen. Toimiluvan hankkiminen on edellytyksenä myös peliohjelmistojen toimittamiselle.

    On mahdollista, että Suomen valtio luopuu ainakin osasta omistuksestaan Veikkaus Oy:ssä. Tähän vaaditaan kuitenkin eduskunnan hyväksyntä.

  2. Uusi rahapelimarkkina

    Yksinoikeusmarkkina eli Veikkaus Oy:n monopoli tulisi sisältämään lottopelit ja raaputusarvat, pelikasinotoiminnan sekä fyysiset rahapeliautomaatit.

    Kilpaillulle markkinalle vapautuisivat puolestaan nettikasinot ja nettiautomaatit sekä vedonlyönti, mukaan lukien totopelit.

  3. Toimilupamenettely

    Kuten ensimmäisessä kohdassa todettua, Suomen uusi rahapelilaki edellyttää toimiluvan hakemista.

    Sen saamiseksi hakevan tahon on katsottava olevan luotettava ja sopiva, mukaan lukien merkittävät omistajat ja toimiva johto. Tällä mitä todennäköisimmin viitataan nuhteettomaan taustaan juridisesta näkökulmasta.

    Veikkaus Oy:n yksinoikeustoimilupa kattaisi ainakin seuraavat kymmenen vuotta. Sen tulisi suorittaa valtiolle hakemusmaksu ja korvaus yksinoikeustoimiluvasta.

    Kilpaillussa markkinassa myönnettävä rahapelitoimilupa ja peliohjelmistotoimilupa olisivat puolestaan voimassa enintään viisi vuotta.

    Toimiluvat myöntäisi vielä vuoden 2026 ajan poliisihallitus ja vuoden 2027 alusta toimintansa aloittaisi uusi Lupa- ja valvontavirasto.

  4. Uusi rahapelilaki- ja järjestelmä voimaan porrastetusti

    Sekä yksinoikeus- että rahapelitoimilupien vastaanotto alkaa vuonna 2026. Vuoden 2026 ajan Veikkaus Oy harjoittaa kuitenkin vielä yksinoikeustoimintaa. Samaan aikaan valmisteltaisiin Lupa- ja valvontaviraston toimeenpanoa valtiovarainministeriön hankkeessa.

    Vuoden 2027 alusta rahapelitoiminta käynnistyisi niiden tahojen osalta, jotka ovat saaneet myönteisen toimilupapäätöksen. Samaan aikaan alkaisi peliohjelmistotoimilupien hakeminen.

    Vuodesta 2028 alkaen rahapelitoimiluvan saaneet tahot saisivat käyttää ainoastaan peliohjelmistotoimiluvan haltijoiden valmistamia pelejä.

  5. Rahapelien toimeenpano

    Suomen uusi rahapelilaki pitäisi ennallaan 18 vuoden alaikärajan.

    Laissa säädettäisiin myös sekä pelaajien rekisteröinnistä ja henkilöllisyyden todentamisesta, pakollisesta tunnistautumisesta, pelihistorianäkymästä, pelaamisen arviointityökalusta, keskitetystä peliestorekisteristä että muista peliestoista ja pelaamista koskevista rajoituksista.

    Rahapelilain säädöksiin liittyisivät myös muun muassa toimiluvan saaneiden tahojen velvollisuus suojella pelaajia rahapelihaitoilta, pelaajille annettavat tiedot sekä pelijärjestelmien ja arvontalaitteiden luotettavuuden varmistaminen.

    Suomen uuden rahapelilain edellytyksiin kuuluisi niin ikään se, että toimiluvanhaltijoilla olisi valmiit menettelytavat mahdollisten väärinkäytösten havaitsemiseksi ja pelaajien yhteydenottojen käsittelemiseksi.

    Lakiin kuuluisivat niin ikään säännökset fyysisten rahapeliautomaattien sijoittamisesta, niitä koskettavasta omavalvonnasta sekä enimmäismäärästä. Enimmäismäärästä säädettäisiin nykyisen rahapelilain tavoin valtioneuvoston asetuksella.

  6. Rahapelien markkinointi

    Rahapelien markkinointi olisi toimiluvanhaltijoiden osalta rajoitettua.

    Toimiluvan saaneet rahapeliyhtiöt saisivat markkinoida yritystään ja rahapelejä tietyin rajoituksin erilaisissa kanavissa ja tapahtumissa. Tämän lisäksi markkinointi voitaisiin tehdä yhtiön omilla verkkosivuilla sekä omissa somekanavissa.

    Vaikuttajamarkkinointi olisi täysin kiellettyä, mutta sponsoritukea rahapeliyhtiöltä saava henkilö tai joukkue saisi käyttää sponsoroivan rahapeliyhtiön logoa.

    Sponsoroinnissa ei saisi kuitenkaan tuoda esiin rahapelejä. Lisäksi sponsorointisopimusten solmiminen alle 18-vuotiaiden henkilöiden kanssa olisi kiellettyä, kuten myös alle 18-vuotiaiden tapahtumien tai kilpailujen sponsorointi.

    Vastuu siitä, ettei toimiluvan saaneen rahapeliyhtiön pelituotteita, niiden nimiä tai logoja esiinny erityisesti alle 18-vuotiaiden käyttöön suunnatuissa tuotteissa tai palveluissa.

    Lisäksi Suomen uusi rahapelilaki pitäisi sisällään säännökset täysin kielletyistä markkinointikeinoista- ja tavoista, sekä suoramarkkinointikielloista.

    Suomessa pätisi ulkomarkkinointikielto korkean pelihaittariskin omaavien pelien osalta. Sen sijaan brändimarkkinointi olisi sallittua, lukuun ottamatta esimerkiksi koulujen läheisyyttä.

    Markkinoinnin kohdistaminen alaikäisiin, ja rahapelien markkinointi alaikäisille suunnatuissa ohjelmissa ja tapahtumissa olisi kiellettyä.

  7. Valvontaviranomaisen tehtävät

    Kuten todettua, Suomen uuden rahapelilain mukaan uusi Lupa- ja valvontavirasto aloittaisi toimintansa kaiken rahapelaamiseen liittyvän valvonnan osalta. Sille esitettäisiin monipuolisia toimivaltuuksia ja tiedonsaantioikeuksia.

    Lupa- ja valvontavirasto valvoisi Suomen rahapelitoimintaa myös teknisen valvonnan keinoin. Näin ollen se voisi tehdä toimiluvan saaneisiin yhtiöihin kohdistuvia tarkastuksia ja määrätä lainvastaisen verkkosisällön poistamisesta.

    Uudessa rahapelilaissa säädettäisiin myös lainvastaiseen toimintaan liittyvistä uhkasakoista, rikemaksuista, seuraamusmaksuista, päätösten julkistamisesta, toimiluvan peruuttamisesta sekä rahapelien toimeenpanon ja markkinoinnin kieltämisestä.

    Osana uuden Lupa- ja valvontaviraston rahoitusta olisi toimiluvanhaltijoilta perittävä vuosittainen valvontamaksu.

  8. Muut lainsäädäntöön liittyvät ehdotukset

    Suomen uusi rahapelilaki pitäisi sisällään niin rahanpesun kuin myös kilpailumanipulaation torjumiseen liittyviä velvoitteita.

    Sosiaali- ja terveysministeriön (STM) hallinnonala olisi vastuussa rahapelihaittojen arvioinnista ja tutkimisesta, sekä rahapelihaittojen ehkäisyn ja hoidon kehittämisestä. Terveyden- ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) velvollisuuksiin kuuluisi pelihaittarekisterin ylläpito.

    Suomen valtio voisi myöntää pelihaittojen ehkäisyyn ja vähentämiseen valtionavustusta.

    Esitys sisältäisi myös ehdotukset arpajais- ja tuloverolaista. Arpajaisvero olisi uuden rahapelijärjestelmän alla 22%, joskaan muihin arpajaisiin ei tulisi muutoksia. Veikkaus Oy ja PAF siirtyisivät normaalin yhteisöverotuksen piiriin.

    Pelaajien osalta voitot rahapeleistä, joita tarjoaisivat ilman toimilupaa operoivat tahot, olisivat veronalaista tuloa – riippumatta siitä, missä ne sijaitsevat.

    Suomen uusi rahapelilaki ei pitäisi sisällään yhtenäistä enimmäismäärää rahan kulutukselle, vaan sen päättäisi jokainen yhtiö erikseen.

    Jonkinasteiset päivä- tai kuukausikohtaiset rahansiirtorajat tulisi kuitenkin olla olemassa, kuten myös peliestot sekä seuraavan vuorokauden loppuun kestävä pelisulku.

Suomen uusi rahapelilaki: Tällaisia olisivat rahapelilain uudistuksen mahdolliset vaikutukset

Sisäministeriö nostaa ehdotelmassaan esille myös rahapelilain uudistuksen myötä seuraavia mahdollisia positiivisia ja negatiivisia vaikutuksia.

Mahdolliset positiiviset vaikutukset:

  • Rahapelimarkkinoilla operoivien toimijoiden määrä kasvaisi merkittävästi; se vaikuttaisi yritysten väliseen kilpailuun ja toimivuuteen, sekä pelaajien näkökulmasta säännellyn ja valvotun rahapelitarjonnan laajenemiseen
  • Rahapelimarkkinan koko saattaisi kasvaa, millä olisi positiivinen vaikutus valtion ja rahapeliyhtiöiden tuloihin

Mahdolliset negatiiviset vaikutukset:

  • Arvioiden mukaan rahapelilain uudistus lisäisi väestön altistumista rahapelitarjonnalle ja tarjonnan näkyvyydelle ja siirtäisi pelaamista entisestään nettiin sekä korkeamman riskin rahapeleihin
  • Rahapelimarkkinan mahdollisesti kasvava koko kasvattaisi riskiä rahapelihaittojen ja niistä aiheutuvien yhteiskunnallisten kustannusten näkökulmasta
  • Valtion tulot olisivat rahapelaamisen osalta pelaamisen määrästä, kanavointiasteesta sekä Veikkaus Oy:n markkinaosuudesta kilpaillussa markkinassa; on mahdollista, että tulot laskisivat uudistuksen myötä
  • Erilaisten väärinkäytösten ja rikosten riski, esimerkiksi rahanpesun ja kilpailumanipulaation osalta, voisi kasvaa.
  • Viranomaistehtävien määrä, ja sen myötä resurssitarpeet, lisääntyisivät nykyisestä, minkä lisäksi niiden luonne muuttuisia ja viranomaisille tulisi täysin uusia tehtäviä

Hankkeessa selvitetyt asiakokonaisuudet

Sisäministeriön verkkosivuilla julkaistussa esitelmästä käy ilmi, että Suomen rahapelijärjestelmän uudistushankkeessa on selvitetty seuraavat asiakokonaisuudet:

  • Hallitusohjelman mukainen selvitys rahapeliautomaattien siirtämisestä erillisiin valvottuihin tiloihin
  • Keinot järjestelmän ulkopuolisen rahapelitarjonnan- ja markkinoinnin torjumiseksi
  • Keskitetty pelinestojärjestelmä ja muut tarvittavat rahapelaamisen hallinnan välineet
  • Lisenssijärjestelmän piiriin sisällytettävät rahapeliryhmät
  • Lisenssimenettely- ja maksut
  • Rahapelien markkinointi ja sponsorointi
  • Rahapelien toimeenpano
  • Rahapelihaittojen seuranta, tutkimus, arviointi sekä ehkäisyn ja hoidon kehittäminen
  • Rahapelitoiminnan valvonta, viranomaisen toimivaltuudet ja rahoitus
  • Veikkaus Oy:n erityistehtävä sekä kilpailu- ja yhtiöoikeudelliset kysymykset
  • Verotus
  • Väärinkäytösten ja rikosten estäminen sekä kuluttajansuoja

Seuraavaksi on Suomen hallituksen vuoro käydä läpi ehdotelma siitä, miltä Suomen uusi rahapelilaki voisi näyttää ja tehdä omat johtopäätöksensä sekä lopputulemansa.

Käytännössä tämä tarkoittaa kierrosta eduskunnan alakomiteoissa, joissa siihen voi tulla vielä pieniä muutoksia.

Mitään merkittävää ei tässä vaiheessa ole enää kuitenkaan mitä todennäköisimmin luvassa, ellei ehdotelma jostain syystä kerää valtavaa määrää soraääniä.

Soraäänet olisivat kuitenkin jättimäinen yllätys, sillä hanke halutaan viedä maaliin, koska nykyinen järjestelmä ei yksinkertaisesti toimi ja tarve muutokselle on melkoinen.

Oletettavasti eduskunta tulee äänestämään uudesta laista syksyllä 2025; tuota äänestystä pidetään lähtökohtaisesti vain pakollisena muodollisuutena.

Mitä tämä kaikki nyt oikein tarkoittaa?

Meillä ei ole ainakaan vielä tässä vaiheessa pääsyä siihen suoraan ehdotelmaan Suomen uudesta rahapelilaista, jonka hallitus on sisäministeriöltä vastaanottanut.

Samanaikaisesti mitään dramaattisia muutoksia ei ollut odotettavissa siitä hetkestä, kun esitys lähti Euroopan unionille ja tämän uskotaan olevan konsensus myös nyt.

Tässä tärkeimmät yksityiskohdat, aiemmin tässä tekstissä mainittujen yksityiskohtien ohella, joita pidetään hyvinkin varmoina:

  • Affiliaattimarkkinointia ei sallita, mikä on ongelmallista, koska järjestelmän ulkopuoliset toimijat voivat sitä harjoittaa ja samaan aikaan maksu- tai IP-blokkeja ei ole tulossa
  • Tavoite kanavointiasteen osalta on 85-90 prosenttia, mutta sen toteutuminen edellä mainitusta johtuen on lähes mahdotonta; samalla rahapelihaitat lähtevät todennäköisesti kasvamaan
  • Kasinobonuksia ei ole tarjolla uusille asiakkaille – ainoastaan vanhoille

Soraäänet rahapeliyhtiöiden ja rahapelialan hyvin tuntevien ihmisten toimesta tulevat mitä todennäköisimmin jatkumaan.

Miksi?

Koska edellä mainitut pointit eivät todellakaan käy yksi yhteen uudelle rahapelijärjestelmälle asetettujen tavoitteiden kanssa.